بهگزارش قدس آنلاین، در حالی که دولت در تلاش است که تمامی پروژههای نیمه تمام به ویژه در بخش ریلی را به اتمام برساند که برای اتمام این پروژهها نیاز به تامین مالی دارد و با توجه به آنکه بخش عمدهای از ۵ ابر پروژه ریلی هدف گذاری شده بود که طی امسال به بهره برداری برسد برای اتمام و تکمیل این پروژهها نیاز به چندین همت است که در نهایت با توجه به درخواستهای وزارت راه وشهرسازی مبنی بر استجازه رهبری با تامین مالی موافقت شد و در نهایت استجازه رهبر انقلاب برای اجرای دو پروژه ریلی کرمانشاه- خسروی و مبارکه- شهرکرد موافقت شد.
براساس این گزارش مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی از تصویب ۲ پروژه ریلی مهم کشور به عنوان پروژههای مشمول استجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد.
بذرپاش گفت: با پیگیریهای چند ماهه مستمر وزارت راه و شهرسازی، ۲ پروژه ریلی مهم کشور به پروژههای مشمول استجازه رهبر انقلاب افزوده شد و جهش قابل توجهی در روند اجرای آنها ایجاد خواهد شد.
وی توضیحداد: یکی از این پروژهها، پروژه ریلی راهبردی کرمانشاه -خسروی است که شبکه ریلی کشور ایران را به عراق متصل میکند و مسیر ترانزیتی کشور را در قالب کمربند ایران_ راه تکمیل میکند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، این پروژه ریلی که ۲۶۳ کیلومتر طول دارد در حال حاضر حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تزریق ۳۰ همت منابع نقدی از محل استجازه رهبر معظم انقلاب، در اسرع وقت و در یک بازه زمانی سه ساله تکمیل میشود و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامهداد: پروژه مهم دیگر راه آهن اصفهان(مبارکه) به شهرکرد است که از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد برخوردار بوده و با هزینه حدود چهار همت منابع نقدی از محل فوقالذکر حداکثر تا یک سال آینده تکمیل و بهرهبرداری میشود.
بذرپاش توضیح داد: با انجام این کار هم یک مرکز استان مهم کشور(شهرکرد) به شبکه ریلی متصل میشود و هم کارخانههای فولادی و سایر چشمههای بار که در آن مسیر وجود دارد، میتوانند از این خط ریلی استفاده کنند که البته کارخانههای فولاد فوق به ویژه فولاد مبارکه نیز در تأمین بخشی از منابع مشارکت خواهند کرد.
همچنین پیش از این میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص استجازه رهبری برای تامین مالی پروژهها گفته بود: طی ۲ سال و نیم اخیر با حمایت رئیس جمهوری محترم و وزیر راه و شهرسازی و استجازه از رهبر معظم انقلاب، مسیری برای تامین مالی صنعت ریلی از طریق تهاتر نفت، پیگیری شده که خوشبختانه به نتیجه رسیده است.
وی با بیان این که در اسفندماه سال قبل اولین پارت نفت به فروش رسیده و پول آن نیز به کشور بازگشته، تصریح کرد: با ادامه یافتن روند فروش نفت، تزریق نقدینگی به صنعت ریلی تقویت خواهد شد.
به گفته صالحی، این بودجه در مجموع ۱۰ میلیارد دلار است که با تامین و تخصیص آن انقلابی در صنعت ریلی کشور ایجاد میشود.
مدیرعامل راه آهن با بیان این که ۵۰۰ میلیون دلار از این منابع به خرید قطعه و بازسازی لوکوموتیوهای متوقف تخصیص خواهد یافت، بیان کرد: ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای خرید لوکوموتیوهای داخلی در نظر گرفته ایم.
صالحی یادآور شد: بخش خصوصی نیز باید در خرید لوکوموتیو سرمایه گذاری لازم را انجام دهد و شرکت راه آهن همه جانبه از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه حمایت میکند.
براساس این گزارش حال با تامین مالی این دو ابر پروژه ریلی شاهد تکمیل بخش عمدهای از پروژههای نیمه تمام در بخش ریلی خواهیم بود.
نظر شما